بررسی تحلیلی- تطبیقی شاخص های توسعه گردشگری الکترونیک در شهر اصفهان

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی توریسم، دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد، نجف‌آباد، ایران

2 استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 استادیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد، نجف‌آباد، ایران

چکیده

  شهر اصفهان علی‌رغم جاذبه‌های متنوع فرهنگی، تاریخی، مذهبی و اکوتوریستی، جایگاه شایسته‌ای در عرصه بین‌المللی از لحاظ درآمدهای حاصل از گردشگری ندارد. بطور کلی آمار‌ها گویای جایگاه نازل صنعت توریسم در کشور و سهم یک درصدی ایران از سبد گردشگری جهانی است؛ که شهر اصفهان نیز از این قائده مستثنی نیست. بنابراین با توجه به جایگاه نامناسب ایران و شهر اصفهان در صنعت گردشگری به نظر می‌رسد توسعه گردشگری مجازی و زیرساختهای وابسته به آن بتواند خلاء موجود را تا حدی جبران نماید. پژوهش حاضر، ترکیبی از دو شاخه تخصصی گردشگری و فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌باشد. روش غالب در این تحقیق، روش تحلیلی- می‌دانی است که با بهره گیری از مدل‌های کاربردی به امکان سنجی و چگونگی تحقق گردشگری مجازی بوسیله تکمیل دو نوع پرسشنامه (اول: بررسی شاخصهای شهروند الکترونیک در راستای تحقق گردشگری مجازی و دوم: بررسی میزان اعتقاد شهروندان به توسعه گردشگری مجازی) می‌پردازد. جهت تلفیق شاخص‌ها از نرم افزار SPSS و روشهای همبستگی استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان دهنده این مسأله است که مناطق ۱۲ و ۲ به ترتیب دارای بالا‌ترین و پایین‌ترین سطح میانگین شاخصهای شهروند الکترونیک در بین مناطق چهارده گانه هستند. اما اختلاف بین مناطق از این حیث چندان زیاد نیست که این موضوع نشان می‌دهد شهر اصفهان از نظر شاخصهای سطح سواد الکترونیک در سطح متوسط قرار دارد. از طرف دیگر بررسی شاخصهای میانگین میزان اعتقاد به گردشگری مجازی نشان می‌دهد مناطق ۵ و ۶ بالا‌ترین میانگین اعتقاد به توسعه گردشگری مجازی را دارند و در کل شهر ۵/۵ درصد شهروندان در سطح پایین، 2/45 در سطح متوسط و 2/46 درصد در سطح بالای اعتقاد به گردشگری مجازی قرار دارند.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Analytical – comparative investigation of E-Tourism development indicators in Isfahan

نویسندگان [English]

  • A.A yosefi 1
  • R. Mokhtari Malekabadi 2
  • A. Khadem al hosaini 3
1 M.A. Student of Tourism Planning, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran
2 Assistant Professor of Geography and Urban Planning, Payam Noor University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor of Geography and Urban Planning, Islamic Azad University, Najaf Abad, Iran
چکیده [English]

Extended Abstract
1- Introduction
Tourism in Iran as an industry has very high capacity for growth and development. According to the World Tourism Organization, Iran ranked tenth in archaeological and historical attractions and fifth in natural attractions in the world. In 2008, about 2 million foreign tourists visited Iran, while in this year a total of 842 million tourists have traveled all over the world. According to experts' viewpoints, development of tourism in Iran has not achieved what it deserves. Iranian financiers' ignorance of the current tourism status, weak advertising and false and negative news of Iran are obstacles to the growth of tourism in Iran.
 
 
 
So, due to exist problems in the field of tourism in Iran and Isfahan city, itseemsthat e-tourism and development of new forms of tourism can largely overcome the problems in this field and improve the status of Isfahan in terms of tourism potential in the international level. So, this article makes an attempt to study the feasibility of virtual tourism in 14 regions of Isfahan.
 
2- Methodology
This Study is a combination of two technical branches, tourism and information technology (IT). Thus, it examines the impact of IT on tourism in the city of Isfahan to find the practical results of the implementing virtual tourism infrastructure.
The predominant method used in this study is analytical method based on statistics and new information. In this method, two questionnaires were used to consider the use of applied models in the feasibility and implementation of virtual tourism (The first one examined indicators of e-citizen in the implementation of virtual tourism and the second one examined the amount of citizen's belief in virtual tourism development). To integrate these indicators, SPSS software, Spearman and Pearson correlation were used.
 
3- Discussion
 The main benefits of Virtual Tourism can include:
 - Easy availability
- Ability to pay costs
- Accessible to all people
- Overcoming environmental - cultural obstacles and limits
- Elimination of the intermediary
- Elimination of time constraints and geographical boundaries
- Variety of forms and services
- Achieving sustainable developments (in line with environmental protection, prevention of infections and diseases, reducing damage to ancient monuments and cultural heritage)
Other benefits of virtualization can be the following:
- Minimizing physical disasters such as fire, the crashes, explosions, bombs and destructive  earthquakes.
The following were calculated for Isfahan city:
-        Operational capability of the virtual tourism in Isfahan
-        The average indicator of e-Citizen
On the other hand, the investigation of mean indicator of belief in virtual tourism in 14 regions in Isfahan show that 5.5% of citizensare in the low level, 45.2% are in the average level and 46.2% are in the high level of belief in virtual tourism.
 
4- Conclusion
The results showed that the regions 12 and 2 respectively have the highest and the lowest average of e-citizen indicators among the 14 regions of Isfahan. But the difference between these regions in this case is not very much. It shows that the city of Isfahan indicators is at the intermediate level in terms of the electronic literacy. On the other hand, the examination of the average amount of citizen's belief in virtual tourism in Isfahan shows that regions 5 and6 have the highest average belief to the development of virtual tourism and in the entire city 5.5 percent of citizens are in the low- level, 45.2 percent in the average-level and 46.2 percent in the high-level of believe in virtual tourism.

کلیدواژه‌ها [English]

  • digital skills
  • virtual community
  • virtual tourism
  • 14 regions of Isfahan
 
بمانیان، محمدرضا، پور جعفر، محمدرضا و محمودی نژاد، محمدرضا (1388)، ارائه مدل پیشنهادی جهت پیاده سازی گردشگری الکترونیک در طرح‌های توسعه گردشگری روستایی،(بررسی تطبیقی و ارائه مدل پیشنهادی با توجه به شرایط معاصر ایران)، فصلنامه مدیریت شهری،شماره23.
پاپلی یزدی, محمّد حسین و سقایی, مهدی, (1385), گردشگری(ماهیت و مفاهیم), انتشارات سمت, تهران.
جلالی، ‌علی اکبر،(1383)، شهر الکترونیک، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
حافظ نیا، محمد رضا،(1387): مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، سمت.
دهقان، علیرضا (1387) تجربۀ گردشگری در فضای واقعی و مجازی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره 4.
راودراد، اعظم و حاجی محمدی، علی ( 1389)، تفاوت شناخت حاصل از گردشگری واقعی و گردشگری مجازی بر پایة نظریة روایت، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره سوم، شماره 2.
سر شماری عمومی نفوس و مسکن، سال 1385
شفیعی، محمد رضا (1375) بررسی توانهای جهانگردی در شهرستان فارسان و اثرات آن بر توسعه شهرستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم زمین.
عاملی، سعیدرضا،(1388) مطالعات شهر مجازی تهران، رویکرد تحلیلی به فضاهای عمومی، جلد 1، شهرداری تهران.
فتحیان، محمد و مهدوی نور، سید حاتم، (1385 )، مبانی و مدیریت فناوری اطلاعات، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران.
قره نژاد، حسن (1386)، مقدمه بر توسعه گردشگری و مهمانپذیری، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد.
مختاری، رضا و یوسفی، امیر عباس ( 1388)گردشگری مجازی و امنیت گردشگری، بررسی و امکان سنجی در شهر اصفهان، مجموعه مقالات همایش امنیت پایدار گردشگری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد.
مختاری ملک آبادی، رضا(1386) تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر کاربری‌های فرهنگی تفریحی در شهر اصفهان، پایان نامه دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، به راهنمایی ضرابی، اصغر و تقوایی، مسعود، دانشگاه اصفهان.
مختاری ملک آبادی، رضا (1389)، فناوری اطلاعات و ارتباطات، محور مدل سازی و توسعه پایدار اکوتوریسم، اولین سمینار فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه صنعت اکوتوریسم، مهندسین برق و کامپیوتر، شهرکرد.
مظلومی، حمید، (1383 )، بررسی آثار و پیامدهای ICT بر تعامل بین دولت و جامعه، وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات، شورای عالی اطلاع رسانی،مؤسسه روشنگران اندیشه.
Tahayori,H,Moharrer,M,(2002) E-Tourism: The Role of ICT In Tourism Industry, Innovations and Challenges, Shiraz University, Department of Computer Science and Engineering, Shiraz, Iran.
Pauline J. Sh (2004), e-Tourism: Information Technology for Strategic Tourism Management, Annals of Tourism Research, Vol. XX, and No. XX, University of Hawaii, USA.
Deepthi, Sh (2008), ICT and Tourism: Challenges and Opportunities, Conference on Tourism in India – Challenges Ahead, Part I – Tourism Strategy, 15-17 May 2008, IIMK 57.
Martin, W, j. (1995) the Global Information Society. Hampshire: Alsip Grower.