جمال محمدی؛ شراراه سعیدپور؛ الهام تقی زاده
چکیده
در حال حاضر، تصادفات درونشهری معضلی اجتماعی در سطح جهان هستند که همهساله، هزینههای جانی و مالی بسیاری را به بار میآورند. در شرایط کنونی، کشور ایران یکی از کشورهای دارای بیشترین نرخ مرگومیر ناشی ...
بیشتر
در حال حاضر، تصادفات درونشهری معضلی اجتماعی در سطح جهان هستند که همهساله، هزینههای جانی و مالی بسیاری را به بار میآورند. در شرایط کنونی، کشور ایران یکی از کشورهای دارای بیشترین نرخ مرگومیر ناشی از حوادث رانندگی در دنیا معرفی شده است و متأسفانه، بررسیهای لازم در حوزۀ تصادفات درونشهری انجام نشده است. در همین راستا، پژوهش حاضر میکوشد به برنامهریزی راهبردی برای کاهش تصادفات درونشهری و بهبود عملکرد شبکۀ معابر بپردازد. پژوهش حاضر ازنظر روش پژوهش در زمرۀ پژوهشهای توصیفی- تحلیلی و پیمایشی و ازنظر هدف مطالعه، پژوهشی کاربردی - توسعهای است. از نرمافزارهای SPSS، Excel، و Expert Choice برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شده است. بخشی از دادهها بر اساس آماری هستند که ادارۀ راهنماییورانندگی شهر مرودشت از 1391 تا 1393ارائه داده و برای اتخاذ راهبردهای لازم برای کاهش تصادفات از الگوی SWOT استفاده شده است. با استفاده از روشهای AHP و SWOT، نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید شبکۀ معابر شهری مرودشت کشف شدند و نتایج پژوهش نشان دادند از میان راهبردهای تدافعی، بازنگری یا انطباقی، اقتضایی و رقابتی/ تهاجمی، راهبرد بازنگری یا انطباقی برای بهبود وضعیت شبکۀ معابر شهر مرودشت در اولویت قرار دارد و راهکارهای این بخش، ایجاد پارکینگهای لازم، برطرفکردن سرعتگیرهای متعدد و بیدلیل، کاهش انشعابات و ورودیهای زیاد در برخی خیابانها و بهبود سواد ترافیکی شهروندان است.