مجتبی شریف نژاد؛ زهره نصریان؛ میترا بیضائی؛ امین شکیبا
چکیده
تشدید مشکلات زیست محیطی، ظهور و بروز بحرانهای اقتصادی و ناملایمات و نابرابریهای اجتماعی به صورت ریشههای تاریخی مؤثر در شکلگیری نظریۀ توسعۀ پایدار، کارشناسان مسایل شهری را بر آن داشت تا راهکارهای ...
بیشتر
تشدید مشکلات زیست محیطی، ظهور و بروز بحرانهای اقتصادی و ناملایمات و نابرابریهای اجتماعی به صورت ریشههای تاریخی مؤثر در شکلگیری نظریۀ توسعۀ پایدار، کارشناسان مسایل شهری را بر آن داشت تا راهکارهای عملی و اقدامات اجرایی خاصی برای دستیابی به شهرهای پایدار پیشنهاد کنند. به همین منظور ارزیابی و سنجش میزان فشردگی بافتهای شهری، جزء نخستین گامها در بررسی وضعیت پایداری در شهرها است. از این نظر در این پژوهش ابتدا با استفاده از اسناد موجود، چهارچوب نظری توسعۀ پایدار و شهر فشرده، بیان شد. در ادامه شاخصهای شناساییشده برای سنجش میزان فشردگی شهری، تعیین و با استفاده از روش دلفی و تکنیک AHP تدقیق و وزن هر شاخص مشخص شد. در نهایت به منظور در نظر گرفتن همهجانبه و یکپارچۀ تمام شاخصها و ارزیابی فشردگی در دو برزن مطالعهشده در شهر یزد از سیستم اطلاعات جغرافیایی و تحلیل همپوشانی استفاده شد. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش توصیفی - تحلیلی در برزن گازرگاه از بافت تاریخی و برزن فرودگاه از بافت جدید شهر یزد انجام شده است. بر اساس نتایج بهدستآمده 46.77 درصد از برزن گازرگاه واقع در بافت تاریخی از درجۀ فشردگی متوسط و بالاتر بهره میبرد؛ ولی این رقم در برزن فرودگاه 38.17 درصد است. همچنین توزیع فشردگی در سطح بافت تاریخی متعادلتر و نزدیک به توزیع نرمال است.