سیروس قنبری؛ آرمان قاضیعسکرنایینی
دوره 22، شماره 2 ، تابستان 1390، ، صفحه 183-198
چکیده
ایجاد مراکز خدمات عمومی جدید، مستلزم صرف هزینههای زیاد است و تعیین مکان بهینه آنها به شیوهای که همه شهروندان به نحو موثر از آن بهره مند شوند ضروری است. پارکینگهای عمومی یکی از اینمراکز خدماتی ...
بیشتر
ایجاد مراکز خدمات عمومی جدید، مستلزم صرف هزینههای زیاد است و تعیین مکان بهینه آنها به شیوهای که همه شهروندان به نحو موثر از آن بهره مند شوند ضروری است. پارکینگهای عمومی یکی از اینمراکز خدماتی است، با توجه به افزایش جمعیت و رشد غیر اصولی شهرها از یک طرف و افزایش خودروها ازطرف دیگر به منظور کاهش ترافیک در مناطق مرکزی شهر، احداث پارکینگهای عمومی به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر، میتواند مدنظر قرار گیرد. احداث این گونه مراکز در صورتی که همراه با مدیریت ترافیک به صورت کاهش حجم پارک حاشیهای شود سبب افزایش عرض مفید خیابان و در نهایت روان تر شدن ترافیک میگردد. در این مقاله پس از بررسی معیارهای موثر در مکانیابی پارکینگ و بررسی روشهای مختلف تعیین وزن معیارها و انتخاب روش تحلیل سلسله مراتبی( AHP ) به عنوان بهترین روش وزندهی و بررسی روشهای مختلف ترکیب لایهها ( Overlay ) مانند بولین، وزندهی چندگانه و منطق فازی در منطقه 3 ترافیکی، نقشه مطلوبیت با استفاده از هرکدام از روشها تهیه گردید. با مقایسه نتایج حاصله و تعیین دقت مکانیابی، در نهایت روش منطق فازی بهترین گزینه شناخته شد. علت انتخاب این روش بالاتر قرار گرفتن دو کلاس برتر در محدوده معیارها و زیر معیارها با وزن بیشتر است و در نهایت، در منطقه 3 ترافیکی، به ترتیب 4 ناحیه برای احداث پارکینگ براساس پیوستگی نواحی و امتیاز بالای آنها مناسب شناخته شد که عبارتاند از: ابتدای خیابان حکیم، ضلع شمالی خیابان حافظ،, ابتدای خیابان هاتف (مجاور پمپ بنزین) و خیابان استانداری در مجاورت بانک ملی مرکزی.